امروزه یکی از پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران اینستاگرام می باشد که دغدغه برخی کاربران آن نحوه افزایش فالوور در این شبکه اجتماعی می باشد. همان طور که می دانید علاوه بر کاربران عادی، برخی حسابها در این شبکه مربوط به کسب و کارها می باشد.
برای افزایش فالوور اینستاگرام روش های مختلفی وجود دارد که برخی از روشها مربوط به کارهایی است که بیرون از دنیای اینترنت انجام می شود، برای مثال چاپ کارت ویزیت که آدرس حساب کاربری شما بر روی آن باشد.
آیا روشهای افزایش فالوور اینستاگرام باعث رشد سریع پیج می شود؟
این سوالی است که اکثر کاربرانی که در اینستاگرام صاحب کسب و کار هستند، همیشه می پرسند. زیرا افزایش فالوور برابر است با افزایش بازدید و در نتیجه افزایش فروش.
درواقع فلسفه افزایش فالوور اینستاگرام مثل افزایش ترافیک برای وب سایت می باشد اما هر کدام روش های خاص خود را دارد. در اینترنت می توانید مقالات متنوعی در این باره پیدا کنید که این کار در نگاه اول شاید آسان به نظر برسد. اما حقیقت این که این کار نیاز به پشت کار و صبر، به همراه به کاربردن روشهای گفته شده می باشد.
اگر می خواهید ره صد ساله را یک شبه بروید، باید بگویم که این کار ممکن نیست. شاید خیلی ها با خرید فالور فیک یک شبه به فالور بالایی دست یابند اما این را در نظر داشته باشید که هدف از افزایش فالور فروش بیشتر می باشد که فالور فیک و یا فالور غیر هدفمند باعث افزایش فروش نخواهد شد.
روشهای افزایش فالوور
در ادامه با روشهایی آشنا خواهید شد که باعث افزایش فالوور خواهند شد اما قبل از هر چیز باید مواردی را در نظر بگیرید.
یکی از مواردی که باید مد نظر داشته باشید زمینه کسب و کارتان می باشد. برخی کسب و کارها ممکن است خواهان زیادی داشته باشند اما فروش آنها خیلی کم است و برخی ممکن است فالور آنها با 500 نفر هم نرسد اما فروش بالایی داشته باشند. پس فالور زیاد نشانه فروش و مشتری زیاد نمی باشد.
برای مثال صفحه ای را در نظر بگیرید که در مورد مطالب طنز می باشد که انتظار نمی رود که این پیج فروشی داشته باشد زیرا نمی توان در این پیج برای مثال لباس فروخت. اما ممکن است فالور آن بالا 100 هزار نفر باشد.
با در نظر گرفتن این مورد به روش های افزایش فالوور می پردازیم
داشتن استراتژی
قبل از هر چیز باید بر روی استراتژی خود کار کنید و آن را تعیین کنید. برای مثال زمینه کسب و کار چیست؟ چه مقدار فروش برای شما مطلوب است؟ چه تعداد فالوور نیاز دارید؟ و پاسخ این قبیل سوالها.
وقتی هدف خود را تعیین کردیم به سراغ مراحل انجام کار می رویم. اگر هدف درست انتخاب نشده باشد دیگر خودتان می دانید چه اتفاقی خواهد افتاد.
هدف ثانویه بعد از تعیین هدف اصلی، می تواند پاسخ این سوال باشد که چه کار کنم تا به فالوور 1000 نفر برسم؟ درواقع استراتژی مراحلی است که شما را به هدف اصلی می رساند. همان طور که گفته شد شاید اولین قدم این باشد که چگونه 1000 نفر فالوور جذب کنم که در ادامه با رعایت این موارد می توانید به آن دست یابید.
پروفایل
قبل از شروع به کار در پیج اولین کاری که باید انجام دهید نوشتن پروفایل زیبا و جذاب می باشد. برای پروفایل از عکس و متن زیبا و جذاب استفاده کنید. می توانید برخی از هشتگهای خود را نیز در قسمت بیو قرار دهید. اگر دارای وبسایت می باشید آدرس آن را قرار دهید.
نکته ی خیلی مهم این که صفحه شما باید عمومی باشد نه خصوصی (البته بستگی به استراتژی شما دارد) اما اگر اول کار هستید، حتما آن را عمومی کنید. برای یادگیری نحوه عمومی کردن می توانید از آموزش اینستاگرام بهره ببرید.
تولید محتوای مناسب
محتوای قرار داده شده در صفحه باید با عنوان کسب و کار همخوانی داشته باشد. برای مثال نمی توانید در صفحه ای که برای فروش محصولات صنایع دستی ایجاد کرده اید، مطالب سیاسی قرار دهید. اما یادآوری روزهای خاص مفید می باشد مانند تبریک گفتن عیدها.
محتوای هدفمند
محتوا باید هدفمند باشد. محتوای غیر هدفمند باعث سردرگمی کاربران می شود. برای مثال فرض کنید صفحه ای در همه زمینه ها مطلب قرار می دهد. آیا به نظر شما خوش آیند است؟
محتوای تخصصی
هرچه مطالب شما تخصصی تر نیز باشد باعث جذب فالور می شود. عموما مطالب عمومی را با کمی جستجو می توان یافت اما مطالب تخصصی را در همه جا نمی توان پیدا کرد.
داشتن سبک شخصی
صفحه شما شخصیت کسب و کار شما در دنیای مجازی می باشد. برای صفحه خود باید شخصیت خاص خود صفحه را داشته باشید. در تولید محتوا همواره سبک شخصی خود را داشته باشد برای مثال اگر در تولید محتوا با زبان داستان مطالب را به مخاطب انتقال می دهید در واقع از سبک شخصی استفاده می کنید.
تولید محتوای با کیفیت
اگر محتوایی که در صفحه خود قرار می دهید کپی می باشد و یا عکس پستی که قرار می دهید از کیفیت پایین برخوردار است باید بگویم که کاملا در اشتباه هستید.
در تولید محتوا ارزشی به کاربر ارائه دهید. اگر محتوا را از جایی کپی می کنید حداقل آن را نسبت به منبع کپی شده، جذابتر کنید و یا از عکسها و فیلمهای بهتری استفاده کنید.
تولید محتوای پیوسته
در این مرحله شما باید آزمون و خطا انجام دهید. در هر ساعت از شبانه روز پست قرار دهید تا ببینید در چه ساعاتی تعداد بازدیدکنندگان شما بیشتر است. برای این کار می توانید از قابلیت Insights خود اینستاگرام هم استفاده کنید که اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد. بعد از یافتن این زمان، سعی کنید هر روز در آن زمان مشخص پست ارسال کنید.
کپشن فراموش نشود
کپشن قسمتی است که می توانید اطلاعات مختصری در مورد عکس یا فیلم ارسالی توضیح دهید. کپشن ها باید جذاب باشند تا مخاطب را به خود جذب کنند. گاهی نیاز هست که قسمتی از کپشن را بر روی عکس و یا فیلم قرار دهیم و ادامه را در جای مخصوص کپشن بنویسیم.
استفاده از هشتگ
هشتگها با علامت # در اول آنها مشخص می شوند. اگر بخواهید کسب و کار خود را به دیگران معرفی نمایید بهتر است از هشتگ استفاده نمایید. نکاتی که باید در اینجا مد نظر داشته باشید این است که اول باید هشتگهای کسب و کار خودتان را پیدا کنید. برای این کار می توانید از پیجهای رقبای خود استفاده نمایید. دوم، از کپشن های مرتبط با کسب و کار خود استفاده نمایید. هیچ چیز آزار دهنده تر از مطالبی نیست که مورد جستجوی مخاطب نباشد.
برای مثال شما دنبال تی شرت می گردید و هشتگ آن را جستجو می کنید ولی در عوض برای شما کرم مرطوب کننده نشان می دهد.
برخی هشتگها شاید در اول کار بازده خوبی داشته باشد اما در طولانی مدت به درد نخواهد خورد مانند like4like یا follow4follow. شاید کسانی شما را فالوو کنند و یا پستهای شما را لایک کنند اما این افراد مشتری محصولات شما نیستند و برای افزایش فالوور اینستاگرام خود این کار را می کنند.
استفاده از استوری و لایو
همان طور که می دانید استوری ها قسمتی هستند که 24 ساعت عمر دارند و می توانید از آن نیز استفاده کنید. درست است که بازدید استوری از پست کمتر خواهد بود اما می توانید برای اطلاعیه های ضروری یا رویدادهای روزانه و یا تعامل بیشتر با مخاطب از آن ها استفاده کنید.
استفاده از لوکیشن
با قرار دادن لوکیشن در پستهای خود می توانید کسانی را که به نوعی با لوکیشن مرتبط هستند، جذب کنید. برای مثال شما عکس جزیره کیش را با لوکیشن جزیره قرار می دهید. کسانی که با جزیره کیش در ارتباط هستند و یا به آن علاقه دارند به نوعی پست شما را خواهند دید.
تگ افراد
شما می توانید در پست های خود افراد را تگ کنید با این کار به آنها اعلام می شود که در پست شما تگ شده اند. ممکن است فالوورهای آنها نیز به سمت صفحه شما جذب شوند.
تعامل با فالوورها
بی شک هیچ چیز بدتر از این نیست که سوالی در مورد محصولی در پیجی بپرسید و به سوال شما جواب داده نشود. عکس العمل شما چه خواهد بود؟ حذف صفحه از لیست فالورهایتان. درست است؟ پس تا جای ممکن به سوالات و مسائل کاربرانتان پاسخ دهید و همیشه احترام آنها را رعایت کنید زیرا جواب شما برای دیگر کاربران نیز قابل مشاهده است. پس جواب شما نشانه شخصیت شماست. کسی را نمی شناسم که بخواهد از شخصی که به او کم احترامی می کند بخواهد محصولی بخرد. شما می شناسید؟
تعامل با همکاران
با پیجهای دیگر در رابطه با حوزه کسب و کار خود در ارتباط باشید. گاهی نیاز هست که دست به دست هم بدهید و صفحه های خود را ارتقا دهید.
تبلیغات آنلاین
تبلیغات در اینستاگرام به چند شکل انجام می شود و یکی از مهمترین روشهای افزایش فالور می باشد.
روش اول: تبلیغات در صفحات دیگر
این روش به دو صورت انجام می شود که بستگی به پیجی دارد که می خواهید در آن تبلیغ کنید. قبل از هر کار پیجی را که برای تبلیغ انتخاب می کنید باید با پیج شما هم خوانی داشته باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود.
اگر صفحه ای که می خواهید در آن تبلیغ کنید فالورهای زیادی نداشته باشد می توانید از صاحب صفحه بخواهید تا تبلیغ صفحه یکدیگر را در صفحه خود قرار دهید. برای مثال تبلیغ شما را آن صفحه قرار دهد و شما هم تبلیغ صفحه آن را در صفحه خود قرار دهید.
اگر صفحه مورد نظر دارای فالور بالا باشد باید با مدیر صفحه صحبت کنید تا در ازای مبلغی تبلیغات شما را قرار دهد.
روش دوم: تبلیغات اسپانسری
این نوع تبلیغ به این صورت است که شما مبلغی را به اینستاگرام پرداخت می کنید تا صفحه شما را تبلیغ کند. در این نوع شما می توانید به راحتی مخاطب خود را تعیین کنید. برای مثال خانم باشد یا آقا. چه سنی داشته باشد و… .
روش سوم: استفاده از اشخاص مشهور یا اینفلوئنسرها
اشخاصی در اینستاگرام هستند که مشهورند و تقریبا همه آنها را می شناسند مانند هنرمندان، ورزشکاران وغیره. می توانید با پرداخت مبلغی به این افراد از آنها بخواهید که صفحه شما را تبلیغ کنند.
تبلیغات آفلاین
تمام فعالیت های شما برای افزایش فالوور اینستاگرام محدود به این شبکه اجتماعی نمی باشد. می توانید از موارد آفلاین هم برای این کار استفاده نمایید برای مثال چاپ آدرس پیج بر روی کارت ویزیت، بنر تبلیغاتی و… .
برگزاری مسابقه
یکی از بهترین روش های برای افزایش فالوور، برگزاری مسابقه می باشد. برای مثال از کاربران خود می خواهید که اگر دو نفر از دوستان خود را به صفحه دعوت کنند در قرعه کشی شرکت خواهند کرد.
نکته ای که باید در اینجا در نظر داشته باشید این است که در این نوع مسابقات کاملا صادق باشید. یعنی مسابقه واقعی برگزار کرده و جایزه برنده را حتما به موقع به او تحویل دهید.
پست های چالشی
فلسفه پست های چالشی این است که به صورت تصاعدی پخش شوند برای مثال شما کاری را انجام می دهید و از سه نفر از دوستان خود می خواهید آن را انجام دهند. می توانید با قرار دادن پست های چالشی باعث افزایش فالوور خود شوید.
دعوت از کاربران
گاهی تنها کاری که باید بکنید درخواست از فالورهایتان می باشد تا دوستانشان را دعوت کنند. به یاد داشته باشید که شما در صفحه خود گروهی را مدیریت می کنید که در واقع به نوعی دوستان شما محسوب می شوند.
صبر و پشتکار
همان طور که گفته شد هیچ پیجی یک شبه به فالور بالا دست پیدا نکرده. برای این کار نیاز به صبر و پشتکار می باشد. در این راه باید ثابت قدم باشید. اگر هر روز پستی در پیج خود قرار می دهید پس متعهد شوید که روزانه پست قرار دهید. نمی شود یک روز دو پست قرار دهید بعد سه روز هیچ پستی در کار نباشد.
گاهی نیاز هست که استراتژی خود را تغییر دهید.
کلام آخر
افزایش فالور کاری زمان بر است پس صبر و حوصله داشته باشید. افزایش فالور برای هر کسب و کار استراتژی خاص خود را دارد که با کمی آزمون و خطا می توانید روش مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید. امیدوارم با استفاده از این مطالب بتوانید به فالور دلخواه خود دست یابید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد.